Home

Verstappen overweegt deelname aan de 24 uur van Spa en vraagt de organisatoren om een botsing met de F1 te vermijden

Verstappen zou graag meedoen aan de ‘heel bijzondere’ enduranceklassieker op een van zijn favoriete circuits, en heeft de organisatoren daarom opgeroepen om volgend jaar een conflict met de F1 te vermijden

Naast de Formule 1 Grand Prix van Oostenrijk houdt Max Verstappen dit weekend ook een ander evenement in de gaten: de 24 uur van Spa-Francorchamps.

De viervoudig wereldkampioen kan deze keer zelf niet meedoen, hoewel hij eerder al had laten weten dat hij aan de start zou hebben gestaan als de endurance-race in de Ardennen niet samenviel met een F1-weekend.

Verstappen Racing heeft dit weekend echter wel een eigen auto aan de start. De Mercedes-AMG GT3 EVO in Red Bull-kleuren wordt bestuurd door Daniel Juncadella, Chris Lulham en Jules Gounon. Het team verzekerde zich donderdag van de zevende plaats in de gecombineerde kwalificatieresultaten.

Verstappen volgt de race zo goed mogelijk, onder meer door de sessies op zijn telefoon te bekijken kort voordat zijn schriftelijke persconferentie in Spielberg begon.

“Ja, ik probeer er zoveel mogelijk van te volgen. De auto racet met onze coureurs, dus ik ben dit weekend heel erg betrokken”, aldus Verstappen.

Deze keer is hij betrokken als teameigenaar, maar als het aan hem lag, zou hij volgend jaar zelf achter het stuur zitten.

Verstappen nam vorige maand deel aan de 24 uur van de Nürburgring

Foto: ADAC Motorsport

“Natuurlijk zou ik graag ook in Spa willen racen. Ik heb dat al tegen hen gezegd voor volgend jaar. Het zou ideaal zijn als ze het buiten een Formule 1-weekend om zouden kunnen inplannen, dus we zullen wel zien.”

De 24 uur van Spa is een enduranceklassieker die hoog op Verstappens verlanglijstje staat. Dat komt natuurlijk doordat het een van zijn favoriete circuits is – sterker nog, zijn favoriete circuit op de F1-kalender – maar ook omdat het een race is met uitsluitend GT3-auto’s.

“Spa is een geweldig circuit en een 24-uursrace met uitsluitend GT-auto’s is iets heel bijzonders.”

Juist om die redenen heeft hij de organisatoren van de GT World Challenge Europe gevraagd of het mogelijk is om de editie van 2027 niet te laten samenvallen met een F1-weekend.

Toen werd gesuggereerd dat de Nederlander in theorie altijd een Grand Prix zou kunnen overslaan als hij niet direct betrokken is bij de titelstrijd, lachte Verstappen:

“Ik weet zeker dat Red Bull daar niet erg blij mee zal zijn!”

Naast de 24 uur van Spa-Francorchamps zou Verstappen volgend jaar ook graag terugkeren naar de Nordschleife voor de 24 uur van de Nürburgring.

Op de langere termijn, uiteraard naast een toekomstige deelname aan Le Mans, heeft hij ook de ambitie om in een GT-auto mee te doen aan de 24 uur van Daytona, als het schema buiten het seizoen dat toelaat.

Wat zou jij graag willen zien op Motorsport.com?

- Het Motorsport.com-team

Source: Motorsport

Previous

Next