Home

De Saoediër die een van de mooiste WK-goals ooit maakte en in de cel zat

De geschiedenis van het WK voetbal zit vol verhalen. Elke dag vertellen we er eentje. Vandaag: de Saoediër die een van de mooiste WK-goals ooit maakte, maar ook in de cel belandde.

Saeed Al Owairan is een naam die de Belgen zich niet graag zullen herinneren. De Saoedische middenvelder was in 1994 nog een volslagen onbekende bij het grote publiek. Hij speelde in eigen land voor Al Shabab, waarvoor hij uiteindelijk zijn hele carrière zou uitkomen.

Al Owairan maakte in 1994 al enkele jaren deel uit van de nationale ploeg van Saoedi-Arabië, die debuteerde op het WK. In de Verenigde Staten werd het Aziatische land ingedeeld in een zware groep met Nederland, België en Marokko.

Maar de Saoediërs verbaasden vriend en vijand. In hun openingswedstrijd tegen Oranje kwamen ze verrassend op voorsprong, maar verloren ze uiteindelijk met 2-1 door goals van Wim Jonk en Gaston Taument. Enkele dagen later boekten ze tegen Marokko hun eerste WK-zege ooit: 2-1. Maar het mooiste moest nog komen.

In Washington nam Saoedi-Arabië het in de laatste groepswedstrijd op tegen België. Al Owairan stond opnieuw in de basis. Het duel was nog geen vijf minuten onderweg of hij begon aan een weergaloze solo. De middenvelder slalomde zich vanaf eigen helft langs Enzo Scifo, Georges Grün, Michel De Wolf en Philippe Albert voordat hij Michel Preud'homme passeerde en de Saoediërs in extase bracht.

Het doelpunt van Al Owairan werd uiteindelijk de enige treffer van de wedstrijd, waardoor Saoedi-Arabië met 1-0 van België won en de achtste finales bereikte. Daarin trof het Zweden, dat met een 3-1-overwinning een einde maakte aan het avontuur van Al Owairan en zijn teamgenoten.

Na het WK keerde Al Owairan terug naar Saoedi-Arabië, waar hij als een volksheld werd onthaald. Datzelfde jaar werd hij uitgeroepen tot Aziatisch voetballer van het jaar. Maar ondanks belangstelling van veel Europese clubs kon hij zijn land niet verlaten. In Saoedi-Arabië gold namelijk een wet die Saoedische voetballers verbood buiten de landsgrenzen te spelen.

Zo bleef Al Owairan zijn hele carrière bij Al Shabab spelen. Althans, tot 1996. Toen werd hij tijdens een avondje stappen opgepakt door de Saoedische politie. Hij was tijdens de ramadan betrapt op het drinken van alcohol in het gezelschap van buitenlandse vrouwen. De middenvelder moest zes maanden de gevangenis in en mocht een jaar lang niet voetballen.

Bij zijn terugkeer op de velden werd Al Owairan niet meer de oude. Hij deed met zijn land nog wel mee aan het WK van 1998, maar op dat toernooi werd Saoedi-Arabië uitgeschakeld in de groepsfase. Al Owairan speelde mee tegen Denemarken (1-0-verlies) en Frankrijk (4-0-verlies), maar kon niet meer imponeren zoals in 1994.

Source: Nu.nl algemeen

Previous

Next