Home

Nederland wil 'op langere termijn' DigiD hosten op soevereine overheidscloud

Het Nederlandse kabinet wil 'op langere termijn' DigiD hosten op een eigen soevereine overheidscloud. Tot die tijd hosten commerciële bedrijven de inlogdienst, zoals Solvinity nu doet. Het kabinet noemt geen concreet tijdspad.

"De voorkeur is om op langere termijn gebruik te maken van de soevereine overheidscloud voor de levering van het platform, infrastructuur en datacenters", zegt staatssecretaris Van der Burg van Koninkrijksrelaties en Slagvaardige Overheid. Hiermee reageert hij op de vraag waarom de overheid de digitale infrastructuur van DigiD nu nog via aanbestedingen inkoopt.

Om DigiD zelf te kunnen hosten 'is het van essentieel belang dat de overheidscloud klaar is om de continuïteit en veiligheid van Logius' dienstverlening te waarborgen', vervolgt Van der Burg. Het is vooralsnog onduidelijk hoe die soevereine overheidscloud eruit gaat zien. Het ministerie van Economische Zaken 'verkent' die overheidscloud nu.

Tot die er is, blijft beheerder Logius de hosting van DigiD los aanbesteden. Daarbij kan Nederland wel niet-EU-bedrijven uitsluiten, bleek eerder. Het huidige contract met Solvinity loopt in 2028 af. Logius bereidt nu de aanbesteding voor de periode daarna voor. Het lijkt er daardoor niet op dat deze cloud er nog dit decennium komt.

Source: Tweakers.net

Previous

Next