Home

FOK's weerbericht met Stephan5: Historische hitte gevolgd door onweer?

Welkom!

Vrijwel ieder station heeft vandaag wel een temperatuurs-record gebroken. De 40 graden werd helaas niet bereikt vandaag, maar met bijna 39 graden was het natuurlijk ook niet direct een stuk frisser.  

Het weeralarm blijft voor het oosten en zuiden nog van kracht tot morgenavond 21.00. In het westen + Utrecht en het noorden geldt vanaf morgen code ORANJE. In het uiterste noorden zien we nog code GEEL. 

Niet alleen de hitte speelt een grote rol, want met name morgen zien we ook kans op heftige onweersbuien. Monumenteel zien we na dagenlang zonneschijn zo her en der ook wat bewolking waardoor de temperatuur iets is achtergebleven en tevens was de noordoostelijke wind, die gedraaid is naar het oosten en later ook het zuiden iets in kracht is toegenomen. 

Er ligt een vore boven de Noordzee en deze trekt de komende uren van west naar oost over het land. Er zitten nu nog geen buien op en het is ook maar de vraag of dat ook nog gaat gebeuren. Toch sluit ik dat later in de avond voor het zuiden en oosten zeker niet uit en dan heb je meteen ook een heel zware onweersbui. Dit zal nog even afwachten blijven. 

Vannacht hebben we wederom een tropennacht met minima tussen de 21 en 24 graden. In de steden blijft het uiteraard warmer. Mogelijk trekt er aan het einde van de nacht een een onweerscomplex langs of net over de westkust. Dit moeten we ook even in de gaten houden. 

Morgen starten we dan wederom zoals de afgelopen dagen: veel zon en opnieuw bloedheet met maxima die oplopen naar waarden tussen de 31 en 38 graden. In de middag draait de wind aan zee naar het westen en dan koelt het daar duidelijk wat af.

Later in de middag moeten er dan boven Frankrijk en Belgie zware onweersbuien gaan ontstaan en deze kunnen net als vorige week weer heel zwaar uitpakken met kans op grote hagel, valwinden en mogelijk ook supercells. Tevens lijkt hier ook duidelijk meer regen uit te kunnen gaan vallen zo tussen de 40 en 60 mm lokaal dus wateroverlast kan zeker ook een aandachtspunt worden.

Kortom: Nog één dagje puffen en zweten, maar daarna gaat de ergste hitte er wel uit. Pas op maandag zien we dan echt temperaturen die onder de 30, en later zelfs onder de 25 graden gaan uitkomen. Ik denk dat veel mensen hier zeker naar uitkijken. 

Weerman P. 

Source: Fok frontpage

Previous

Next