Home

Met een enkelband naar het werk? Zo poogt het kabinet het cellen- en cipiertekort op te lossen

Gedetineerden overdag met een enkelband naar hun werk laten gaan, de gevangenis in Almere heropenen en desnoods de twee weken eerdere vrijlating verder vervroegen: met dit ‘actieplan’ wil het kabinet het tekort aan cellen en cipiers oplossen.

is politiek verslaggever van de Volkskrant en schrijft onder meer over justitie.

Deze door staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid, D66) opgestelde maatregelen zijn vrijdag goedgekeurd door de ministerraad. Ze zijn een uitwerking van afspraken uit het coalitieakkoord.

Volgens cijfers van het ministerie komt de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) in 2031 zo’n 1.700 plaatsen tekort. Ongeveer 6.300 veroordeelden wachten nog op een oproep om hun straf uit te zitten, de zogenoemde zelfmelders. DJI waarschuwt al langer dat het ‘code zwart’ is in haar sector.

In het coalitieakkoord van D66, VVD en CDA is jaarlijks 100 miljoen euro extra vrijgemaakt voor het gevangeniswezen. Door een amendement van Kamerlid Ingrid Coenradie (nu JA21) is daar nog structureel 50 miljoen bijgekomen.

Coenradie was staatssecretaris van Justitie voor de PVV in het kabinet-Schoof en benadrukte voortdurend dat honderden miljoenen euro’s nodig zouden zijn om de cellentekorten op te lossen. Coenradie viel in ongenade bij partijleider Geert Wilders toen zij aankondigde gevangenen twee weken eerder te zullen vrijlaten. Volgens Wilders konden gedetineerden best met acht man op een cel en staand slapen.

Gevangenis in Almere

Het heropenen van de leegstaande gevangenis in Almere levert 320 extra cellen op. Onduidelijk is nog wanneer precies Almere weer open kan. Gevangenen die een beperkt risico vormen voor de samenleving zouden op een minder zwaar beveiligde afdeling kunnen worden geplaatst en tegen het einde van hun detentie met een enkelband aan re-integratie kunnen gaan werken. Voorts zal de permanente werving van nieuw gevangenispersoneel worden doorgezet.

Het tekort aan cellen en cipiers is een gevolg van bezuinigingen uit het verleden en de tendens om meer en langer te straffen, die mede gevoed wordt door politieke en maatschappelijke druk. In dit klimaat wordt het als uiterst onwenselijk gezien om gedetineerden niet hun celstraffen volledig te laten uitzitten. Dat is, volgens de staatssecretaris, schadelijk voor slachtoffers, en ondermijnt het rechtsgevoel en de rechtsstaat. Volgens Van Bruggen ‘mag een straf geen papieren werkelijkheid worden’.

In de Tweede Kamer ligt een initiatiefwetsvoorstel van D66 en CDA, de Wet slimmer straffen, die het mogelijk maakt elektronische detentie als hoofdstraf op te leggen. Die zou minimaal een dag en ten hoogste een jaar mogen duren. Van Bruggen staat welwillend tegenover dit voorstel.

Lees ook

Geselecteerd door de redactie

Source: Volkskrant

Previous

Next