Samsung gaat later dit jaar geld vragen om de SmartThings-api te mogen gebruiken. Vanaf oktober komen daar verschillende abonnementen voor. Hoewel ze vooral zijn gericht op ontwikkelaars, zal de stap vermoedelijk ook gevolgen hebben voor reguliere gebruikers.
Samsung komt in oktober met verschillende api-abonnementen voor commerciƫle ontwikkelaars, hoewel er ook een abonnement voor 'niet-commerciƫle, individuele ontwikkelaars' komt. Dat laatste kost volgens Samsung 5 dollar per maand; de europrijs wordt niet vermeld. Het bedrijf deelt later meer details over de precieze abonnementen.
Met de SmartThings-api kunnen andere diensten communiceren met Samsungs smarthomeplatform. Daarmee kunnen thirdpartyapps bijvoorbeeld het smarthome van gebruikers aansturen. Dat betekent dat ook sommige 'gewone' SmartThings-gebruikers straks moeten betalen, ook als ze geen ontwikkelaar zijn.
Zo zou in de toekomst ook api-abonnement nodig zijn om SmartThings te kunnen integreren met Home Assistant, zegt oprichter Paulus Schoutsen in een blogpost. "Ik zal het maar meteen zeggen: het gebruik van de Home Assistant-integratie zal door [Samsungs] wijzigingen worden getroffen en zal onder hun nieuwe 'persoonlijke abonnementen' vallen", schrijft hij.
Volgens Samsung is de stap nodig om de SmartThings-api 'capabel, betrouwbaar en veilig' te houden. Het techbedrijf wil met de opbrengsten 'flink investeren in de functies waar partners en gebruikers om hebben gevraagd'. Daarbij noemt Samsung stabiliteitsverbeteringen en nieuwe integraties.
Source: Tweakers.net