Home

Collin Veijer ondanks lastige omstandigheden in Assen rechtstreeks naar Q2: “Dat was vandaag het belangrijkste doel”

Collin Veijer heeft zich vrijdag tijdens de Moto2 training voor de Dutch TT rechtstreeks geplaatst voor de zaterdag te verrijden Q2. De 21-jarige coureur uit Staphorst sloot de bepalende Training vrijdagmiddag af als elfde, nadat hij eerder op de dag als twaalfde eindigde in FP1. Ondanks de hoge temperaturen en het gebrek aan grip kijkt de Red Bull KTM Ajo-coureur tevreden terug op de openingsdag op het TT Circuit Assen.


Veijer kende in de ochtend nog een moeizame start. In zijn eerste stint ontbrak het gevoel, maar gedurende de sessie wist hij zich te verbeteren.

“Ik ben tevreden over hoe de eerste dag is verlopen. Vanmorgen was het zeker niet makkelijk. In de eerste stint voelde ik me nog niet echt comfortabel, maar in de tweede stint kon ik me verbeteren en kreeg ik een veel beter gevoel.”

In de middag speelden de hoge temperaturen een grote rol. Het team begon de Training bewust met een gebruikte achterband om gevoel te krijgen met een nieuwe remschijf. Daarna zette Veijer een snelle ronde neer, maar in de slotfase werd het rijden steeds lastiger.

“In de derde en laatste stint was het door de hitte heel lastig. Ik had een paar momenten waarop ik bijna een highsider kreeg en het was moeilijk om de achterband onder controle te houden. Het voelde alsof die flink oververhit raakte. Maar we hebben ons direct geplaatst voor Q2 en dat was vandaag het belangrijkste doel.”

Racetempo nog geen prioriteit

Een racesimulatie was nog niet aan de orde, de focus lag bij Veijer volledig op een plaats bij de eerste veertien.

“We zijn er nog niet mee bezig geweest. Dat is meer iets voor zaterdagochtend, zoals we eigenlijk altijd doen.”

“We zijn er nog niet mee bezig geweest. Dat is meer iets voor zaterdagochtend, zoals we eigenlijk altijd doen.”

De Nederlander verwacht bovendien dat de omstandigheden zaterdag gunstiger zullen zijn.

“Ik denk dat de temperatuur morgenochtend iets realistischer is. Vanmiddag was het echt warm.”

Weinig grip en veel crashes

“Ik denk dat de temperatuur morgenochtend iets realistischer is. Vanmiddag was het echt warm.”

Volgens Veijer zorgde de hitte voor extreem weinig grip, iets wat ook zichtbaar was aan het grote aantal valpartijen.

“Je moest oppassen met gas openen. Je kon ook de voorkant niet veel pushen. Dat maakt het in het algemeen lastig. We zijn er goed doorheen gekomen zonder crash.”

“Je moest oppassen met gas openen. Je kon ook de voorkant niet veel pushen. Dat maakt het in het algemeen lastig. We zijn er goed doorheen gekomen zonder crash.”

Met name de grip bij het uitaccelereren bleek een groot probleem.

“Hier ben je afhankelijk van de exit-grip. Op een gegeven moment hadden we zoveel wheelspin achter. Dat is abnormaal.”

Optimisme voor zaterdag

“Hier ben je afhankelijk van de exit-grip. Op een gegeven moment hadden we zoveel wheelspin achter. Dat is abnormaal.”

Veijer verwacht dat de rondetijden zaterdag aanzienlijk sneller zullen zijn wanneer de temperatuur daalt.

“Morgen kunnen de tijden hard omlaag. Dan is het iets realistischer. Kwalificatie is waar we voor gaan. Dat is de meest realistische tijd waar we naar kunnen kijken.”

“Morgen kunnen de tijden hard omlaag. Dan is het iets realistischer. Kwalificatie is waar we voor gaan. Dat is de meest realistische tijd waar we naar kunnen kijken.”

Dat hij zich vrijdag al verzekerde van een plaats in Q2 ziet de Nederlander als een belangrijke stap richting een goed resultaat op zijn thuiscircuit.

“We staan in Q2. Dat was het doel van vandaag.”

“We staan in Q2. Dat was het doel van vandaag.”

Alvorens de Moto2 coureur zaterdag op het TT Circuit Assen beginnen aan de kwalificatie staat eerst zaterdagochtend nog de tweede vrije training op het programma, een 30 minuten durende sessie die om 09:25 uur op het programma staat.



Source: Racesport

Previous

Next