Home

Kabinetsplan voor propvolle cellen: vaker een enkelband en sober regime

De gevangenissen zitten nog altijd veel te vol. Daarom komt het kabinet met een actieplan. Het gevangenisregime moet soberder worden en de inzet van enkelbanden wordt onderzocht. In het uiterste geval zullen nog meer gevangenen niet de hele straf uitzitten.

De cellen in Nederland zitten al lange tijd vrijwel vol. De situatie begint zo nijpend te worden dat het kabinet verwacht dat in oktober een cellentekort ontstaat. Dat tekort kan in december oplopen naar driehonderd cellen. In 2031 stijgt het tekort verder naar zo'n zeventienhonderd plaatsen.

Staatssecretaris Claudia van Bruggen heeft daarom de maatregelen die het kabinet wil nemen, op papier gezet. Het voorstel is vrijdag met de Kamer gedeeld.

Op korte termijn wil het kabinet de volle cellen ontlasten door te onderzoeken of de enkelband vaker ingezet kan worden. Ook worden - in het uiterste geval - gevangenen mogelijk nog eerder vrijgelaten.

Die maatregel geldt nu al: sommige gevangenen kunnen al tot twee weken eerder op eindverlof worden gestuurd. Dat is de laatste fase van een gevangenisstraf waarbij iemand op papier nog wel gevangene is, maar de gevangenis mag verlaten.

Het niet volledig laten uitzitten van een gevangenisstraf is politiek gezien een zeer onpopulaire maatregel. Ook binnen de coalitie zelf: in het coalitieakkoord noemden D66, VVD en CDA het nog "onbestaanbaar" dat "veroordeelde criminelen vanwege een cellentekort eerder worden vrijgelaten".

Volgens Van Bruggen ondermijnt het eerder vrijlaten van gevangenen onze rechtsstaat, schrijft ze in de brief die ze vrijdag naar de Kamer heeft gestuurd. In een interview met NRC zegt de staatssecretaris dat ze "alles op alles" gaat zetten om te voorkomen dat gevangenen eerder op eindverlof worden gestuurd.

Van Bruggen gaat ook laten onderzoeken of de enkelband vaker ingezet kan worden bij bepaalde straffen. Ook mogen gedetineerden eerder en vaker meedoen aan re-integratieprogramma's, waarbij gevangenen bijvoorbeeld buiten de muren van het gevangeniscomplex werken.

Het cellentekort is mede ontstaan door een personeelstekort. Om het personeel te ontlasten krijgen vrijwel alle gevangenen in de eerste fase van hun gevangenisstraf te maken met een soberder regime. Zo wordt het dagprogramma korter. Gevangenen die maar een korte straf uitzitten, krijgen minder begeleiding bij de terugkeer in de maatschappij.

Het kabinet wil in 2033 zo'n 230 plekken vrijmaken door de gevangenis in Almere te heropenen. De maatregelen moeten ervoor zorgen dat het tekort van zeventienhonderd plekken voor een groot deel wordt opgevangen. Van Bruggen sluit niet uit dat er alsnog extra noodmaatregelen nodig zijn.

Source: Nu.nl algemeen

Previous

Next