De rubriek Finishpraat speelt in op de actualiteit, legt de verbinding tussen verleden en heden en haalt mooie herinneringen op. Kortom: een verhaal voor de echte motorsportfan. Tijdens de TT Assen 2026 schrijft Asse Klein dagelijks een speciale editie van Finishpraat.
Wanneer er over vijf of tien jaar wordt gesproken over de eerste trainingsdag van de TT Assen 2026, zal iedereen hetzelfde zeggen: “Toen het zo extreem warm was.” Er waren op vrijdag begrijpelijk minder toeschouwers dan voorgaande jaren. Ik heb veel respect voor de mensen die vandaag op de tribunes en het talud zaten. Ik ben regelmatig bij andere Grand Prix-evenementen, zoals in Italië en Spanje. Maar deze gevoelstemperatuur was zelfs voor Zuid-Europese begrippen heel hoog. Ook zochten veel mensen een plekje in de schaduw bij de hoofdtribune. Daarnaast zag ik veel parasols op de overige tribunes en het talud. Gelukkig hadden mensen goed gebruikgemaakt van het warmteprotocol. Ook de nevelinstallaties achter de tribunes waren een succes.
Terwijl het qua weer ging over code oranje en code rood vanwege de hittegolf in Nederland, werd op de baan vandaag regelmatig code geel en zelfs code rood getoond vanwege de vele valpartijen op het extreem warme asfalt. Eerst ging in de Moto2-klasse de ene na de andere rijder onderuit. Gelukkig bleven de Nederlanders zitten. Collin Veijer plaatste zich rechtstreeks voor Q2 met de elfde tijd. Zonta van den Goorbergh begon extreem goed aan de training, maar wist zich later in de sessie – mede door de vele gele vlaggen – niet meer te verbeteren, waardoor hij op de meest ongunstige plek eindigde. Met zijn vijftiende tijd is hij namelijk de hoogst geklasseerde coureur die moet deelnemen aan Q1. En daar baalde hij zichtbaar van.
Net als in de Moto2 moest ook de MotoGP-training in de slotfase even worden stilgelegd met een rode vlag. Dat gebeurde na een pittige crash van Alex Márquez. Eerder waren ook zijn teamgenoot Fermín Aldeguer en Jorge Martín hard gevallen. Maar naast code rood vanwege de valpartijen waren er ook veel rode sectortijden, vooral van Aprilia-rijders. De fabriek uit Noale domineerde de vrijdagsessies in Assen. Vrijdagochtend stonden alle vier de Aprilia-rijders binnen de top-zes. Dat had ‘s middags zomaar opnieuw kunnen gebeuren, als Martín (P9) niet vroegtijdig had moeten stoppen na zijn crash. Het is in ieder geval duidelijk dat de Aprilia RS-GP geweldig rondkomt op het TT Circuit Assen, aangezien alle vier de coureurs enorm snel waren.
Bezzecchi lijkt in ieder geval geen mentale gevolgen te ondervinden van zijn schorsing van vorige week. De Italiaan was in beide sessies de snelste op het TT Circuit Assen, een baan waarop hij eigenlijk altijd snel is. Merkgenoten Raúl Fernández en Ai Ogura eindigden als tweede en vierde. Daartussen eindigde Pedro Acosta, die op de bumper van Pecco Bagnaia naar de derde tijd reed. Ook Bagnaia (P5), Marc Márquez (P6) en Fabio Di Giannantonio (P7) lijken mee te kunnen doen. Maar na de eerste dag is één ding zeker: Aprilia en met name Bezzecchi zijn de grote favorieten voor de zege tijdens de TT Assen. Marc Márquez, Bagnaia, Di Giannantonio en Acosta zijn degenen die het Aprilia-kwartet mogelijk het lastig kunnen maken.
Verder nog opvallend: Fabio Quartararo eindigde vandaag als vijftiende met zijn V4-Yamaha en was een seconde langzamer dan vorig jaar, toen hij met een vier-in-lijnmotor nog de snelste was op vrijdag in Assen. Met zijn tijd van vorig jaar had hij in deze training tweede gestaan. De omstandigheden zijn anders en dus niet met elkaar te vergelijken, maar het verschil waarmee Yamaha achteruit is gegaan, is wel extreem te noemen.
Tot morgen,
Asse Klein.