Home

MotoGP coureurs luiden noodklok na verzengend hete vrijdag in Assen

De extreme hitte tijdens de openingsdag van de Dutch TT heeft vrijdag voor veel onrust gezorgd in de paddock. Meerdere coureurs spraken na afloop hun zorgen uit over de omstandigheden op het TT Circuit Assen, waar de luchttemperatuur tijdens de middagsessie opliep tot 35 graden. Volgens diverse rijders waren de uitzonderlijk hoge baantemperaturen een belangrijke oorzaak van het grote aantal valpartijen.

Na een toch al warm Grand Prix weekend in Brno werden de MotoGP coureurs vrijdag tijdens de eerste dag van de Tissot Grand Prix of the Netherlands in Assen geconfronteerd met nog extremere omstandigheden. De discussie over een mogelijk hitteprotocol, vergelijkbaar met dat in de Formule 1, laaide daarmee opnieuw op. Vorig weekend riepen onder anderen Marc Márquez en Cal Crutchlow al op om duidelijke richtlijnen op te stellen voor racen onder extreme temperaturen.

Francesco Bagnaia was ervan overtuigd dat de temperatuur een grote rol speelde bij de vele crashes op vrijdag. Onder meer Marc Márquez, Alex Márquez en Fermín Aldeguer gingen onderuit tijdens de twee trainingen.

“Ik denk dat alle valpartijen die we zagen te wijten waren aan de temperatuur. Het voelde voor het eerst weer zoals in India. De banden kregen het enorm zwaar en naarmate je meer ronden rijdt beginnen ze door de hitte steeds meer te bewegen. Als je morgen achter iemand rijdt, kun je grote problemen krijgen met de voorband.”

“Ik denk dat alle valpartijen die we zagen te wijten waren aan de temperatuur. Het voelde voor het eerst weer zoals in India. De banden kregen het enorm zwaar en naarmate je meer ronden rijdt beginnen ze door de hitte steeds meer te bewegen. Als je morgen achter iemand rijdt, kun je grote problemen krijgen met de voorband.”

Volgens de Ducati Lenovo Team coureur zal de startpositie daardoor extra belangrijk worden voor de races op zaterdag en zondag.

Martín: “Assen voelde als een vulkaan”

Ook Jorge Martín had het zwaar. De Aprilia coureur ging in de slotfase van de training in Meeuwenmeer onderuit en omschreef de omstandigheden als de zwaarste die hij ooit heeft meegemaakt, zelfs zwaarder dan tijdens races in Thailand en Maleisië.

“Eerlijk gezegd kan ik me niet herinneren dat het ooit zo heet was. In Thailand of Maleisië voel ik me beter dan hier. Hier voelde ik een brandend gevoel in mijn gezicht en over mijn hele lichaam. Vandaag voelde Assen meer als een vulkaan dan als een circuit.”

“Eerlijk gezegd kan ik me niet herinneren dat het ooit zo heet was. In Thailand of Maleisië voel ik me beter dan hier. Hier voelde ik een brandend gevoel in mijn gezicht en over mijn hele lichaam. Vandaag voelde Assen meer als een vulkaan dan als een circuit.”

De 2024 MotoGP wereldkampioen merkte bovendien dat de prestaties van zijn machine tijdens langere runs sterk terugliepen.

“Je ziet het ook aan de rondetijden. Ons tempo was anderhalve seconde langzamer dan in de ochtend. Na twee of drie ronden voel je de motor en de aerodynamica terugvallen. Het was echt zwaar.”

“Je ziet het ook aan de rondetijden. Ons tempo was anderhalve seconde langzamer dan in de ochtend. Na twee of drie ronden voel je de motor en de aerodynamica terugvallen. Het was echt zwaar.”

Martín stelde zelfs de vraag of racen over de volledige Grand Prix afstand onder dergelijke omstandigheden wel verantwoord is.

“Als we onder deze omstandigheden zouden racen, moeten we goed nadenken of dat wel gezond is. Gelukkig lijkt het zondag koeler te worden.”

Bastianini noemt Assen “gevaarlijk”

Enea Bastianini sprak eveneens van een lastige en verraderlijke baan.

“De grip was vanmiddag aanzienlijk slechter dan vanmorgen. Vooral aan de voorkant voelde het alsof er olie op het asfalt lag. Ik was ruim twee seconden langzamer dan tijdens mijn snelle ronde hier. De hitte maakte het asfalt veel lastiger en daarom hebben we ook zoveel valpartijen gezien. Het circuit voelde vandaag gevaarlijk.”

“Als we onder deze omstandigheden zouden racen, moeten we goed nadenken of dat wel gezond is. Gelukkig lijkt het zondag koeler te worden.”

Bastianini noemt Assen “gevaarlijk”

“De grip was vanmiddag aanzienlijk slechter dan vanmorgen. Vooral aan de voorkant voelde het alsof er olie op het asfalt lag. Ik was ruim twee seconden langzamer dan tijdens mijn snelle ronde hier. De hitte maakte het asfalt veel lastiger en daarom hebben we ook zoveel valpartijen gezien. Het circuit voelde vandaag gevaarlijk.”

Marc Márquez maakte zich over de hitte zelf weinig zorgen, hij had volgens eigen zeggen andere problemen.

“Ik heb best nog wel een paar zwakke punten waar we nog aan moeten werken na vandaag, maar de hitte is daar niet één van.”

“Ik heb best nog wel een paar zwakke punten waar we nog aan moeten werken na vandaag, maar de hitte is daar niet één van.”

Met zaterdag nog een nagenoeg vergelijkbare dag wordt er voor zondag een duidelijk lagere temperatuur voorspeld,  maar de gebeurtenissen van vrijdag hebben de discussie over een officieel hitteprotocol binnen de MotoGP opnieuw volop aangewakkerd.



Source: Racesport

Previous

Next