De langverwachte release van de game Grand Theft Auto VI wordt overschaduwd door controverse: deze week werd duidelijk dat een leeg doosje in de schappen komt te liggen, met slechts een downloadcode erin in plaats van een schijfje met het spel. Meerdere retailers zeggen de game om die reden te gaan boycotten.
is techredacteur van de Volkskrant. Hij schrijft onder meer over digitale autonomie, sociale media en games.
Wat snelle feiten om de grootte van GTA VI te vatten. Het budget overstijgt waarschijnlijk de 2 miljard euro, waarmee GTA VI ’s werelds duurste entertainmentproduct ooit is. Het volgt GTA V (2013) op, dat al meer dan tien jaar maandelijks tussen de veertien en achttien miljoen spelers trekt en maker Rockstar Games gedurende die jaren zo’n 10 miljard euro heeft opgeleverd.
Andere gamemakers snappen dat er tegen GTA niet valt op te boksen en passen de release van hun eigen games erop aan. Daarom komen er in november minder games uit dan normaal.
Toch regent het nu kritiek op de game, waarin spelers in de huid kruipen van het ‘Bonnie and Clyde’-achtige criminele koppel Jason Duval en Lucia Caminos. Met name het feit dat gamers geen fysieke disc kunnen kopen is steen des aanstoots, vooral bij verzamelaars en mensen die een game na het spelen graag doorverkopen.
De afgelopen jaren zijn fysieke games steeds zeldzamer geworden, omdat digitale releases goedkoper zijn. Maar de beschikbaarheid van games die alleen digitaal bestaan, is onzekerder, bijvoorbeeld als het spel door de overname van de productiestudio offline wordt gehaald. Voor veel gamers is het een principekwestie: wie een game niet kan vasthouden, bezit ’m eigenlijk niet.
Zo denkt de Amerikaanse retailer Loot Box Gaming er ook over: ‘Als een product geen respect heeft voor de mensen die het met hun zuurverdiende geld kopen, dan gaat het ons niet aan’, schreef de verkoper op X.
De Canadese retailer Video Games Plus kiest hier ook voor: ‘We zijn al bijna veertig jaar toegewijd aan (de verkoop van) fysieke media om de waarde van eigenaarschap van games te beschermen’, aldus een post op X.
Meerdere media, zoals Vice en het Poolse PPE.pl, schrijven dat Rockstar alsnog van plan is om uiteindelijk een schijfje met de game op de markt te brengen. Zij baseren zich op een klantenservicemail, die mogelijk automatisch is gegenereerd, en op een anonieme bron. Het is dus niet duidelijk hoe betrouwbaar deze informatie is.
En dan nog zal Rockstar het spel eerst alleen digitaal uitbrengen. De fervente verzamelaars van fysieke schijven zullen sowieso nog even moeten wachten.
Het is verre van de eerste golf van kritiek die Rockstar en uitgever Take-Two over zich heen krijgen. Zo zou de game eigenlijk al in 2025 uitkomen, maar dat werd naar mei dit jaar en vervolgens naar november uitgesteld.
Bovendien gaat de game maar liefst 80 euro kosten, 10 euro meer dan de gemiddelde grote release. En dat is slechts voor een ‘standaardeditie’ – wie het hele spel wil spelen, moet 100 euro neerleggen voor de ‘Ultimate Edition’.
Luister hieronder naar onze podcast de Volkskrant Elke Dag. Kijk voor al onze podcasts op volkskrant.nl/podcasts.
Geselecteerd door de redactie
Source: Volkskrant